Станом на 13.12.2021, за даними оператора газосховищ “Укртрансгаз”, загальний запас газу в газосховищах складає 15,1 млрд куб м. З таким обсягом газу в ПСГ Україна завершувала минулий опалювальний сезон 2020-2021.

На який обсяг газу Україна може розраховувати щодоби:

  • плюс 55 млн куб м – стільки газу видобувні компанії (державні і приватні) видобувають щодоби;
  • плюс 100 млн куб м – стільки газу можна максимально відбирати з поточним рівнем запасів в ПСГ (з падінням рівня запасів можливості добового відбору будуть зменшуватись);
  • мінус 10 млн куб м щодобово реекспортується в Європу, це газ, який європейські трейдери зберігали в українських ПСГ.

Відповідно, при відсутності імпорту, максимальний ресурс газу, який можна поставити споживачам складає 145 млн куб м на добу. Сьогодні Україна використовує 110-115 млн куб м на добу. Минулого року у ці ж дні листопада споживання становило 130 млн куб м. При зменшеному споживанні і поточних температурах ресурсу вистачає.

Але, при зростанні споживання до 150-160 млн куб м на добу (так зросте обсяг споживання  при зниженні температури повітря до “мінус” 8-10оС в середньому за добу), систему газопостачання очікують значні навантаження (графік).

Необхідно або думати звідки і за які кошти імпортувати газ, ціна якого в Європі у січні прогнозується на рівні мінімум 1500 € за 1000 куб м, або починати готуватись до запровадження Національного плану дій відповідно до ст.6 Закону України “Про ринок природного газу” – відключення окремих споживачів у разі дефіциту ресурсу.

Центральний суб’єкт ринку – оператор газотранспортної системи ТОВ “Оператор ГТС України”, але компанія ігнорує більшу частину своїх обов’язків

Відповідно до законодавства (Законів “Про нафту і газ”, “Про ринок природного газу”, Кодексу ГТС і Кодексу ГРМ, Правил постачання природного газу, і навіть затвердженого Міненерговугілля “Національного плану дій”), ключовим суб’єктом ринку газу країни є Оператор газотранспортної системи.

З січня 2020 року його функції виконує ТОВ “Оператор ГТС України” під керівництвом пана Сергія Макогона. Оператору ГТС було передане державне майно, яке раніше знаходилось в “Нафтогазі”. Але відповідно до вимог Третього енергопакету Україна провела анбандлінг – і передала ГТС в управління новоствореній державній компанії.

За законом до функцій та обов’язків Оператора газотранспортної системи відносяться:

  • планування та оперативне управління потужностями з урахуванням режимів газопостачання,
  • прогнозування попиту та пропозиції на послуги транспортування та постачання і споживання газу,
  • вжиття необхідних заходів з метою забезпечення безпеки постачання природного газу та інше.

Виходячи з зазначеного, обов’язком Оператора ГТС, окрім надання послуг транспортування газу, є також обов’язок адмініструвати ринок газу, зокрема:

  • складати прогнози попиту та пропозиції на газовому ринку на коротко-, середньо- та довгострокову перспективу;
  • аналізувати очікувані попит та пропозицію на природний газ;
  • розвивати газову інфраструктуру в залежності від потреб ринку.

В багатьох європейських країнах цю функцію виконує окремий суб’єкт – Оператор ринку. Україна (депутати, які працювали над Законом про ринок газу у 2015 році) вирішила не створювати цього суб’єкта і всі обов’язки були покладені на Оператора ГТС.

Згідно вимог чинного законодавства, при підготовці до опалювального сезону 2021-2022 ТОВ “Оператор ГТС України” повинен був:

  • оцінити попит на природний газ в опалювальному сезоні з урахуванням аналізу проходження попереднього сезону (Звіт про його проходження публікується щорічно Міненерго;
  • оцінити наявність ресурсу газу в Україні для проходження опалювального сезону з урахуванням зростання цін на газ та інші енергоносії в Європі і в світі, наявності природного газу в українських ПСГ на момент закінчення минулого сезону опалення, транзиту російського газу (або ризиків його можливого припинення), гарантованої можливості фізично (технічно) отримувати природний газ в умовах припинення/скорочення транзиту російського газу та ін.
  • сформувати бездефіцитні баланси та сценарії проходження (квартальні/місячні/добові) опалювального сезону та надати їх Міненерго;
  • проінформувати МГУ, Міненерго та КМУ про необхідність формування стратегічного запасу природного газу в газосховищах на випадок негативних сценаріїв (аномально низькі температури повітря, припинення/скорочення транзиту газу з боку РФ та ін.).

В середньостроковій перспективі (на період до 2024 року) ТОВ “Оператор ГТС України” мав би:

  • розробити прогнози попиту та пропозиції на природний газ в Україні на період після 2024 року (з урахуванням можливого припинення/скорочення транзиту газу з боку РФ після запуску ПП-2);
  • розробити та затвердити в КМУ план модернізації (скорочення на 60-80% потужностей) газотранспортної системи;
  • відповідно до затвердженого плану подати на розробку проектно-дослідними інститутами проектів модернізації інфраструктури з урахуванням розвитку інтерконекторів з суміжними газотранспортними системами, які б гарантовано забезпечували Україну природним газом;
  • провести першочергові заходи по модернізації газотранспортної інфраструктури відповідно до розроблених проектів.

Кожна помилка має ім’я, прізвище та посаду. Чому ОГСТУ не виконує функцій, покладених на нього законом про ринок газу?

При такому “виконанні” покладених на Оператора ГТС функцій, загроза, що Україні не вдасться стабільно і спокійно пройти цей опалювальний сезон – реальна.

Ще 25.10.2021 на своєму сайті “Оператор ГТС” інформував про готовність до опалювального сезону, насправді звітуючи про освоєння коштів інвестпрограми. Щодо обов’язку Оператора займатися – плануванням, оцінкою попиту та пропозиції на природний газ в країні, наявністю ресурсів для проходження опалювального сезону, то така інформація на сайті Оператора відсутня.

В той же час, освоєння коштів в рамках виконання інвестпрограми відбувається у повному обсязі. Якщо подивитись на Звіт за наслідками виконання інвестпрограми, то що ми бачимо –  модернізації газових мереж під реальні потреби ринку не відбувається:

  • застаріле обладнання великої потужності замінюється на нове, такої ж потужності (!),
  • роботи по розвитку інтерконекторів з суміжними газотранспортними системами (Польщі наприклад), які б дозволили Україні імпортувати газ не лише зі Словаччини, не проводяться (!),
  • скорочення на 60-80% потужностей ГТС, виходячи з реальних обсягів транспортування газу не відбувається. Ми продовжуємо обслуговувати і платити за надлишкові газотранспортні потужності.

Очевидно, що безконтрольне освоєння коштів є можливим, тому що елементарно – відсутній затверджений Кабміном план модернізації ГТС, немає розроблених проектно-дослідними інститутами на його основі проектів модернізації газової інфраструктури.

 Замість того, щоб змусити Оператора ГТС виконувати свої функції і контролювати їх виконання, група депутатів хоча на рік вивести з під контролю держави тендерні закупівлі Оператора ГТС.

3 листопада у Верховній Раді був зареєстрований законопроект №6273, який надає можливість “Укренерго” і “Оператору ГТС” протягом року до 1 жовтня 2022 р. проводити закупівлі не через систему “Прозорро”, а укладаючи прямі договори з виконавцями без проведення тендерів. Тобто непрозоро, за завищеними цінами, здійснювати закупівлю товарів і послуг та неефективно витрачати державні кошти. Вже 2 грудня цей законопроект прийнято за основу в так званому турборежимі.

Про реальність значних корупційних ризиків при таких закупівлях говорить велика кількість випадків сумнівних тендерів “Оператора ГТС”, про які  весь останній рік активно пишуть ЗМІ.

Не буду перелічувати всі офшорні компанії, які стають переможцями тендерів “Оператора ГТС”. Скажу лиш – що раніше ці компанії перемагали в тендерах “Укртрансгазу”, “Укртранснафти”, “Укргазвидобування”, тобто всіх компаній з орбіти “Нафтогазу”.

Одна з тих компаній, яка часто бере участь в тендерах “Оператора ГТС” і перемагає – Vorex LLC – під час чергового подання документів підтвердила наявність договорів про постачання обладнання до Російської Федерації. У тендерній документації Vorex LLC засвідчила, що постачала газове обладнання російським компаніям, які пов’язані з “Газпромом” (Українські новини, 01.11.2021).

Підозрілу вибірковість при взаємодії “Оператора ГТС” при визначенні переможців тендерів помітили не лише ЗМІ. Державна аудиторська служба за результатами проведеного моніторингу також не раз виявляла, що держкомпанія допускає порушення.

Мова йде про значний обсяг державних коштів, який керівництво “Оператора ГТС” спрямовує на ремонт газових мереж. Саме тому це питання має бути в центрі уваги.

Окрім закупівлі по завищеними цінами і визначення одних й тих самих компаній переможцями є питання – чи доцільно “Оператор ГТС” витрачає кошти.

На ремонт і обслуговування мереж у 2020 році “Оператор ГТС” витратив загалом близько 1 млрд доларів США – це вдесятеро більше, ніж спрямовувалось на утримання ГТС раніше. Питань дуже багато.

Правоохоронні органи мають з’ясувати:

  • на яких підставах витрачаються кошти інвестпрограми;
  • чи подавався на затвердження Кабміну план модернізації ГТС;
  • на які обсяги транспортування (транзиту та постачання внутрішнім споживачам) розраховується ГТС після модернізації;
  • чиїм коштом має забезпечуватись утримання надлишкових потужностей ГТС після зупинки транзиту з боку РФ;
  • які заходи вчинялись посадовими особами ТОВ “Оператор ГТС Україна” для забезпечення України природним газом при підготовці до опалювального сезону 2021-2022.

Джерело.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *